MENY

Tips för att nå ditt nyårslöfte och hålla igång träningen!


Hallå!
Cornelia heter jag och jobbar som personlig tränare här på BalanZe. Jag drar nu igång med ”Månadens artikel” som ska vara en liten text om ämnen som har med träning, hälsa och livsstil att göra. Det kommer handla om allt ifrån träning och program-upplägg, till gruppträning, kost och dieter. Med mera! Ska bli spännande detta, och framför allt roligt att få dela med mig om information och tips till er alla!

 

Nu tänkte jag ta tillfället i akt och belysa detta (nästan) obligatoriska nyårslöfte som faller många av oss in i Januari - detta nyårslöfte att komma igång med träningen.
I flera år har jag jobbat på gym. Jag har haft olika tjänster, jag har jobbat på gym både i Sverige och utomlands och varje år i Januari är det detsamma - OTROLIGT många väljer att börja träna, det signas SÅ många medlemskap och jag ser SÅ många motiverade människor som nu har BESTÄMT sig: det är dags att börja träna.
Jag älskar denna månad, det är fullt ös på gymmet och i gruppträningssalarna. Det är så många människor som vågar testa på någonting nytt! Det är häftigt.
Men sedan händer något - en allt färre skara av nya medlemmar dyker upp på gymmet. Veckorna går. Och i Mars är vi tillbaka till vår originaluppsättning med stammis-medlemmar. Vad hände med alla nya medlemmar?? Vart tog ni vägen??

 

Jag har själv vart i den sistsen, jag vet hur det är. Man gör ett tappert försök. I Januari är man så otroligt motiverad, Beach 2018! Man går till gymmet, träffar den trevliga och hurtiga receptionisten. Signar upp på ett medlemskap. Kör på 24 månader, ”there´s no going back now!”
Man drar igång på crosstrainern och sitter sedan i några maskiner. Fria vikterna vågar man sig inte på. Det får komma senare. Men det känns överlag bra. Man är igång…
I Februari börjar detta bli tråkigt, crosstrainern är ju faktiskt ingen höjdare. Man testar löpbandet. Och cykeln. Det blir snart också ganska långtråkigt faktiskt. Man drar sig för att sedan sätta sig i benmaskinen…

Man har tydligt planerat in att måndagar och onsdagar är träningsdagarna. De byts snart ut mot någonting annat. Något roligare.
Och snart sitter man på jobbet, har planerat en trip till gymmet framåt kvällen. Men hela kroppen säger nej.
Och snart är det Mars och då blir det inga fler gymbesök. Man har försökt. Det gick inte. Bättre lycka nästa år.

 

Jag har spekulerat kring detta och jag tror i slutändan att det handlar mycket om okunskap.
Man har ingen koll på vad man ska göra i gymmet. Och det är ju faktiskt inte kul att sitta i någon maskin och trycka, vecka ut och vecka in, och inte få några resultat.
Det är inte roligt att svettas och slita på ett gruppträningspass och känna sig helt missanpassad.
Och det är inte roligt att trampa in på ett gym, fullt med folk som verkar veta precis vad de gör, medan man själv inte har en aning.

 

Jag vill därför nu såhär i Januari slå ett slag för Personlig Träning. Sätter man ett nyårslöfte, tar sig ända till gymmet och signar upp på ett medlemsskap för ett par hundringar i månaden, då kan man lika gärna göra det fullt ut!
Lägg till några PT-timmar i ditt medlemskap och du får tusenfalt tillbaka, säger jag.
Men vad är personlig träning? Om man hade frågat mig innan jag ens kom på tanken att utbilda mig till personlig tränare hade jag sagt att PTs var Body Builders på steroider och att det endast handlade om att bygga muskler.
Men där hade jag väldigt fel….
Majoriteten av mina klienter idag är människor som vill komma igång med träningen, rehabilitera eller som vill ha inspiration i sin träning och ta träningen vidare.

 

Så istället för motiverad och taggad till tänderna (”2018 är mitt år”!) signa upp på ett medlemskap i Januari och sedan sitta och trycka i någon maskin och ägna sig åt ett ambivalent vandrande runt i gymmet, investera i att ha någon som hjälper dig. Någon som möter dig i entrén, har individ anpassade träningsprogram efter dina behov och som sedan är med dig under din träning för att förklara och lära dig om träning och hur du tränar säkert.
Tänk vad mycket du lär dig om träning och hur just Du ska träna!
Som nybörjare i gymmet och i träningsvärlden kan det också vara svårt att tänka långsiktigt och långsiktigt sätta upp en plan för att nå sina mål. Konsten med träning är en lagom mängd variation. Detta behöver du inte heller tänka på med personlig träning, du får det levererat.
Det du fokuserar på är att ta dig till gymmet och lyssna på din PT. Och det är en otrolig lättnad som nybörjare!

 

Så därför vill jag slå ett slag för personlig träning nu såhär i Januari. Behåll den motivation och vilja du nu känner och investera den i något som hjälper dig på vägen mot att nå ditt nyårslöfte. Låt 2018 bli året då du inte ger upp utan då du faktiskt når ditt mål!

 

 

signatur cornelia


Skriven av:
BalanZe | Träning för alla
Datum:
2018-01-17 15:21

Nyhetsarkiv

Copyright © BalanZe | Träning för alla 2018 | Powered by purePUBLISH | Hosted by WebOne AB

Medlemsinloggning

Här loggar du in och hämtar ditt digitala medlemskort